Η παθογενετική διαδικασία της Ακμής σε 4 στάδια

Η παθογενετική διαδικασία της Ακμής εξελίσσεται σε 4 βασικά στάδια:Ανώμαλη υπερπαραγωγή και μεταξύ τους συγκόλληση των κερατινοκυττάρων που βρίσκονται στο εσωτερικό τοίχωμα του τριχοσμηγματογόνου θύλακα, Υπερέκκριση σμήγματος από τους σμηγματογόνους αδένες στους οποίους επιδρούν οι ανδρογόνες ορμόνες, Υπερανάπτυξη του αναερόβιου βακτηρίου Propionibacterium Acnes (P. acnes), Πυροδότηση ανοσολογικών αντιδράσεων και δημιουργία φλεγμονής.
Η θεραπεία της Ακμής

Στην θεραπεία της Ακμής το πιο βασικό στοιχείο είναι η σωστή αξιολόγηση του κάθε ασθενούς ξεχωριστά. Απαιτείται: προσεκτική λήψη ιστορικού, προσεκτική εξέταση και ταξινόμηση της Ακμής (κατά Cunliffe από 0-10) και διερεύνηση των πιθανών αιτίων.
Βασικές θεραπείες Ακμής

Οι βασικές θεραπείες της Ακμής είναι φαρμακευτικές ουσίες που πρέπει να χορηγούνται ανάλογα με το είδος και τη βαρύτητα της Ακμής, το ιστορικό και την ηλικία του κάθε ασθενή με πολύ-πολύ προσεκτική αξιολόγηση της κάθε περίπτωσης. Τοπικά Ρετινοειδή, Benzyl Peroxide, Τοπικά αντιβιοτικά,Συστηματική θεραπεία με αντιβιοτικά, Ορμονική θεραπεία,Isotretinoin
Εναλλακτικές θεραπείες της Ακμής

Εναλλακτικές θεραπείες της Ακμής : Ποικιλία lasers, ποικίλων άλλων συσκευών, peels, κ.λπ. χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα για την θεραπεία της Ακμής. Πρέπει να τονιστεί ότι οι ενδείξεις αυτών των θεραπειών αφορούν κυρίως ήπιες προς μέτριες περιπτώσεις Ακμής και συγκεκριμένα περιστατικά, που έχουν παρουσιάσει προβλήματα στα βασικά σχήματα θεραπειών. Πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι τα αποτελέσματά τους είναι παροδικά.
Σε ποιές περιπτώσεις μπορεί να αποτύχει η θεραπεία;

Η θεραπεία μπορεί να αποτύχει η θεραπεία αν έχει γίνει λάθος διάγνωση ή ανεπαρκής εκτίμηση του περιστατικού από τον θεράποντα, κακή συμμόρφωση του ασθενούς, επιπλεγμένη Ακμή με βακτήρια, παρενέργειες θεραπείας, χρήση ακατάλληλων καλλυντικών, λανθασμένη επιλογή ισοτρετινοϊνης, αποστήματα και συρίγγια, βαριά οζώδης Ακμή
Θεραπεία Ουλών Ακμής

Σήμερα υπάρχει πληθώρα προσεγγίσεων με χημικά peelings, laser resurfacing, laser fractional, υποσκαφή ουλών, μεσοθεραπεία, προσθήκη υαλουρονικού, κλπ. Οι τεχνικές και τα μέσα που χρησιμοποιούμε (συνήθως γίνονται συνδυασμοί) εξαρτώνται από το είδος των ουλών που έχουμε να αντιμετωπίσουμε (ice pick, atrophic, boxcar-shaped).
Γιατί η Ακμή είναι τόσο σημαντική;

1.Η ακμή είναι η πιο συχνή δερματική πάθηση 2.Είναι χρόνια νόσος με υφέσεις και εξάρσεις 3.Προσβάλλει το 75-95% των εφήβων 4.Είναι μια από τις λίγες δερματικές παθήσεις που προκαλούν ουλές, μερικές φορές αρκετά δύσμορφες 5.Έχει τεράστιο οικονομικό κόστος 6.Έχει τεράστιο ψυχολογικό κόστος, ιδίως στις «ευαίσθητες» ηλικίες, με τάσεις αυτοκαταστροφικές
Η Ακμή είναι αισθητικής φύσης πρόβλημα ή νόσος;

H Ακμή είναι νόσος των τριχοσμηγματογόνων θυλάκων του δέρματος. Υπάρχει τεραστία ποικιλία των κλινικών μορφών και της βαρύτητας της νόσου. Είναι ένα από τα Δερματικά νοσήματα που συχνά καταλείπουν δύσμορφες ουλές !
Γιατί η Ακμή εμφανίζεται στην εφηβεία;

Κατά την διάρκεια της εφηβείας τόσο στα αγόρια όσο και στα κορίτσια αρχίζει η έκρηξη των ανδρογόνων ορμονών. Οι ορμόνες αυτές επιδρούν στους σμηγματογόνους αδένες, τους ερεθίζουν και τους αναγκάζουν να παράγουν μεγάλες ποσότητες σμήγματος. Το δέρμα των εφήβων γίνεται λιπαρό, ενώ αρχίζουν να εμφανίζονται "μπιμπίκια" μαύρα και άσπρα που στην ιατρική ορολογία ονομάζονται ανοιχτοί και κλειστοί φαγέσωρες αντίστοιχα. Σύντομα αρχίζει να εμφανίζεται και φλεγμονώδεις βλάβες (φλύκταινες, βλατίδες, κύστεις).
Χρειάζεται να θεραπεύσω την Ακμή μου ή θα υποχωρήσει από μόνη της;

Πράγματι, εδώ υπάρχει μια τεράστια παρεξήγηση που έχει σαν αποτέλεσμα εντελώς λανθασμένη αντιμετώπιση της Ακμής με σοβαρές συνέπειες. Προς αποκατάσταση της αλήθειας, θα πρέπει να τονιστεί ότι η Ακμή πρέπει πάντα να θεραπεύεται γιατί είναι ένα από τα λίγα νοσήματα που μπορεί να προκαλέσει βαθιές, δύσμορφες και μόνιμες ουλές. Στις μη σοβαρές περιπτώσεις Ακμής, με ελάχιστη θεραπεία η νόσος υποχωρεί γρήγορα, αλλά αυτός δεν είναι ο κανόνας. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η Ακμή εξελίσσεται επί μία δεκαετία κατά μέσο όρο, έως ότου υποχωρήσει, αφήνοντας συχνά ουλές.
Γιατί ένα δέρμα με Ακμή μπορεί να φαίνεται φυσιολογικό;

Το προσβεβλημένο δέρμα μπορεί να είναι φαινομενικά "υγιές". Δίπλα σε αραιές ακνεϊκές βλάβες μπορεί να υπάρχουν πολυάριθμοι μικροφαγέσωρες (microcomedones), αόρατοι στο γυμνό μάτι. Οι μικροφαγέσωρες (microcomedones) είναι η απαρχή των ακνεϊκών στοιχειωδών βλαβών. Από αυτούς προέρχονται στην συνέχεια οι ορατές μη φλεγμονώδεις και φλεγμονώδεις βλάβες της Ακμής. Γιαυτό, έχει μεγάλη σημασία η ευαισθητοποίηση των ασθενών στα πρώιμα στάδια της Ακμής, ώστε ξεκινήσουν έγκαιρα την θεραπεία.
Τι είναι οι φαγέσωρες;

Οι φαγέσωρες είναι οι μη φλεγμονώδεις βλάβες της Ακμής που στην συνέχεια εξελίσσονται σε φλεγμονώδεις, δηλαδή βλατίδες, φλύκταινες και κύστεις. Διακρίνονται στους μικροφαγέσωρες,κλειστούς φαγέσωρες (whiteheads), ανοιχτούς φαγέσωρες (blackheads) ή αλλιώς "μαύρα στίγματα".
Τι είναι το σμήγμα;

Στο μέσον περίπου του τριχοσμηγματογόνου θύλακα, βρίσκεται ο σμηγματογόνος αδένας, που μέσω ενός μικρού σωλήνα, εκβάλει στον αυλό του τριχοσμηγματογόνου θύλακα. Το έκκριμα στην συνέχεια μέσω του πόρου εναποτίθεται στην επιφάνεια του δέρματος. Το έκκριμα του σμηγματογόνου αδένα καλείται σμήγμα, και είναι προϊόν της αυτοκαταστροφής των σμηγματογόνων κυττάρων, αφού ο σμηγματογόνος αδένας είναι ολοκρινής αδένας. Η σύνθεση του σμήγματος (τριγλυκερίδια, ελεύθερα λιπαρά οξέα, εστέρες κήρου, σκουαλένιο, χοληστερόλη και εστέρες χοληστερόλης) είναι μοναδική για το ανθρώπινο είδος. Η έκκριση και η απορροή του σμήγματος στην επιφάνεια του δέρματος είναι μια αέναη διαδικασία που δεν σταματά ποτέ στην διάρκεια του 24ώρου, αν και η ποσότητα του ακολουθεί τον κιρκαδικό ρυθμό του ανθρώπινου σώματος.
Από ποιούς παράγοντες επηρεάζεται η λιπαρότητα του δέρματος;

Η αύξηση της λιπαρότητας δηλαδή η αύξηση της έκκρισης του σμήγματος από τους σμηγματογόνους αδένες ενδιαφέρει πάρα πολύ τους ασθενείς που έχουν προδιάθεση στην εμφάνιση Ακμής (acne prone). Έχει αποδειχθεί με πολυάριθμες μελέτες ότι, όσο μεγαλύτερη λιπαρότητα έχει το δέρμα, τόσο μεγαλύτερη είναι η βαρύτητα της Ακμής.
Παράγοντες που αυξάνουν την έκκριση σμήγματος

1.Αυξημένα επίπεδα κυκλοφορούντων στο αίμα ανδρογόνων. 2.Παθολογία στην οδό της υπόφυσης. 3.Υπεραπάντηση των τελικών οργάνων στόχων, δηλαδή των τριχοσμηγματογόνων θυλάκων σε φυσιολογικά επίπεδα ανδρογόνων. 4.Αύξηση του stress. 5.Φάρμακα με ανδρογονική δράση, αναβολικά, στεροειδείς ορμόνες. 6.Αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, π.χ. εμπύρετο νόσημα.
Παράγοντες που ελαττώνουν την έκκριση σμήγματος

1.Αντισυλληπτικά με ατιανδρογόνα (Gynofen) 2.Αντιανδρογόνα (οξεϊκή κυπροτερόνη, σπειρονολακτόνη) 3.Isotretinoin από του στόματος.
Τι είναι ο Καθαρισμός της Ακμής ;

Η φυσική θεραπεία της Ακμής με την μέθοδο της φαγεσωροεξαγωγής αφορά ασθενείς με Ακμή, εφόσον υπάρχουν φαγέσωρες κλειστοί ή ανοιχτοί.
Επιτρέπεται η χρήση σάουνας προσώπου - vapeur - χρήση ατμού στην φαγεσωροεξαγωγή;

Ο ατμός προκαλεί οίδημα των κερατινοκυττάρων του τριχοσμηγματογόνου θύλακα, με αποτέλεσμα την οξεία απόφραξη του αυλού του. Αυτό έχει ως συνέπεια την μετατροπή μη φλεγμονωδών σε φλεγμονώδεις βλάβες, δηλαδή επιδείνωση της Ακμής. Σε αυτήν ακριβώς την διαδικασία οφείλεται η θερινή Ακμή, Η Ακμή Mallorca, η επαγγελματική Ακμή σε μάγειρες, κ.λπ. Προτιμώ την εφαρμογή κερατολυτικών διαλυμάτων και θερμών κομπρεσών.
Η Ακμή επηρεάζεται από τις σεξουαλικές σχέσεις;

Η άποψη ότι η Ακμή επιδεινώνεται ή εμφανίζεται λόγω ελλείψεως σεξουαλικών σχέσεων είναι ένας αστικός μύθος. Το σεξ και η Ακμή δεν τέμνονται πουθενά. Η Ακμή επιδεινώνεται όταν υπάρχουν ορμονικές διαταραχές, έντονο στρες ή μετά από λήψη συγκεκριμένων φαρμάκων, όπως π.χ τα αναβολικά.
Συγκεκριμένες τροφές όπως η σοκολάτα, η κόκα κόλα, τα πατατάκια κλπ επηρεάζουν την Ακμή;

Πρόκειται για άλλο ένα αστικό μύθο, καθότι καμία μελέτη δεν έχει αποδείξει κάτι τέτοιο. Ωστόσο, αν κάποιος παρατηρήσει σταθερά μια τέτοια συσχέτιση ας αποφύγει την συγκεκριμένη τροφή.
Ξηρό Δέρμα και Ακμή ;

Το δέρμα των ασθενών με Ακμή είναι πάντοτε λιπαρό και μάλιστα όσο πιο λιπαρό το δέρμα, τόσο πιο βαριά η Ακμή. Η "ξηρότητα", που διαπιστώνουν κάποιοι ασθενείς, είναι στην πραγματικότητα δερματίτιδα και διάφοροι ερεθισμοί από τα προϊόντα που χρησιμοποιούν για τον καθαρισμό και την θεραπεία του δέρματος, ή από λανθασμένη φροντίδα.
Υπάρχει περίπτωση να εμφανίσω Ακμή μετά τα 18;

Ακμή μπορεί να εμφανιστεί και μετά τα 25 - 30 έτη. Πρόκειται για την Ακμή των ενηλίκων που χρειάζεται διερεύνηση και εργαστηριακό έλεγχο προκειμένου να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.
Έχω εμφανίσει τριχοφυΐα στο πρόσωπο, έχει κάποια σχέση με την Ακμή;

Τόσο η τρίχα όσο και η Ακμή αναπτύσσονται μέσα στο ίδιο όργανο, που λέγεται τριχοσμηγματικός θύλακος. Ο τριχοσμηγματικός θύλακος αποτελεί στόχο των ανδρογόνων ορμονών. Γι' αυτό ακριβώς ο Δερματολόγος οφείλει να ζητήσει ορμονικό έλεγχο σε όλα τα άτομα που εμφανίζουν ταυτόχρονα Ακμή και Δασυτριχισμό.
Τι πρέπει να ξέρετε για το Σμήγμα !

1.Συγκρατεί την υγρασία του δέρματος. 2.Προστατεύει το δέρμα από μυκητιάσεις και μικροβιακές μολύνσεις. 3.Εμπλουτίζει την επιδερμίδα του προσώπου με Βιταμίνη Ε, εμποδίζοντας έτσι την οξείδωση της κεράτινης στοιβάδας. 4.Διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανοσολογία του δέρματος διότι οι σμηγματογόνοι αδένες των ενηλίκων αποικίζονται από το προπιονικό βακτηρίδιο της ακμής
Αξιολόγησε τις γνώσεις σου στην Ακμή !

Αξιολόγησε τις γνώσεις σου στην Ακμή.